Varia

MIKS NII KAUA? Alles 9 aastat peale „Skate“ seeria lõppu on arenduses uue põlvkonna rulamängud 

Sten-Jaago Vesso, 11. jaanuar 2019, 16:43
„Skater XL“  Easy Day Studios Pty Ltd
Rulatrikkidel on videomängude ajaloos märkimisväärne koht. Kõige esimese 900-kraadise rulahüppe sooritanud mehe nime järgi tituleeritud mänguseeria „Tony Hawk’s Pro Skater“ ilmus Playstationile 1999. aastal.

Metacriticu järgi on Neversoft stuudio loodud „Tony Hawk's Pro Skater 2“ kriitikute poolt hinnatud keskmiselt 98 punktilise skooriga, olles sellega teisel kohal ajaloo parimate mängude edetabelis. Esimesest osast alates lasti igal järgneval aastal välja uus mäng, mistõttu peale neljanda osa ilmumist lakkasid seeria mängitavuses märkimisväärsed arengud. Kokku jõudis ilmuda 14 suuremat väljalaset enne, kui inspiratsioonitu enesekloonimine lõppes.

2007. aastal ilmus EA Black Box stuudio arendatud „SKATE“, mis sai kriitikute ja mängurite poolt sooja vastuvõtu, saades Metacriticu hinnangute keskmiseks 85 punkti. Tegemist oli stuudio poolt julge sammuga, sest mäng oli algajate jaoks mehaaniliselt keerukas, lubades suuremat kontrolli rula käsitlemise üle ja eeldades sellega mängijalt teadmisi rulasõidust. Kuid ka “SKATE-ist“ üritati iga-aastast seeriat teha ja 2010. aastal ilmunud „SKATE 3“ jäigi nende viimaseks mänguks.

Sellest ajast saati, üheksa aasta jooksul ei ole ühtegi suurema produktsiooniga rulamängu tehtud. Põhjus, miks populaarsesse mängužanrisse pole lisa tulnud, võib peituda selles, et rulamänge mängitakse rohkem lõõgastava klõbistamise ajendil, kui piiratud arvu tunde kestva lineaarse loo pärast.

Avatud maailmaga „SKATE“ mängumehaanikal on hea tasakaal lusti ja realismi vahel, mis tähendab, et sarnaselt päriselu rulasõidule ei saa mängus kunagi tegevus otseselt läbi. Kuna rulasõit ise ajas fundamentaalselt ei muutu, on raskem ka üksteisest eristuvaid mänge luua.

„Tony Hawk Pro Skater'i“ ja „SKATE-iga“ üles kasvanud mängurid on mängužanri arendamise enda kanda võtnud. Tänase seisuga on arenduses kaks rulasimulatsiooni, mis taotlevad veelgi suuremat realismi. „Session“ kogus Kickstarteri ühisrahastusplatvormil 107 000 eurot ning peaks ilmuma sel aastal. Mängu praeguses arengufaasis ollakse juba jõutud lähedale realistlikule füüsikamootorile, kus mängukarakteri jalgade ja rula vahel paistab justkui kehtivat realistlikud füüsilised jõud ja raskused. Suvel ilmunud mängu treileris on tegelaskuju veel jäigalt puine, kuid läbi videostilistika kuulutavad nad end „SKATE 3“ spirituaalseks järeltulijaks.


„Skater XL“ on teine arenduses olev rulamäng, millel ilmus detsembris early access versioon. Mängu arendus on “Session’iga“ võrreldes hetkel terviklikumas faasis, kuid paistab kasutavat füüsika jaoks lihtsamat süsteemi.
„Skater XL“ arendaja on öelnud, et plaanib oma mängu tasemetes taasluua rulavideotest tuntuid ikoonilisi rulatamise kohti.

Näiteks rulamaailma kajastavas jutusaates „The Nine Club“ vaatas saatejuhist profirulataja Chris Roberts, kuidas juutuuber Nightspeeds üritab Los Angeleses paiknevas tuntud kohas jäljendada trikke, mida Chris Roberts rulavideotes seal varem teinud on. Jutusaates kiideti mängu realismi ja seda kuidas ühte trikki on võimalik sooritada stilistiliste variatsioonidega. See eristub algsetest rulamängudest, kus nupukombinatsioonidega tehtud trikid kõik nagu ühelt tehaseliinilt tulid.


Kuid tegelikult on rulamängud siiski veel populaarsed, aga seda lihtsamal kujul ja mõõtmes, kui seda isegi esimene „Tony Hawk’s Pro Skater’i“ osa oli. 2D-platvormer mängu „OlliOlli“, mis ilmus algselt 2014. aastal Playstation Vitale, on nüüdseks koos oma järglase „OlliOlli2-ga“ välja antud pea kõikidel eksisteerivatel platvormidel ning veebruaris on ilmumas mäng ka Nintendo Switchile.

Londonis paikneva arendaja Roll7 sõnul on „OlliOlli“ seeria müünud kokku 4 miljonit koopiat. Loo lõppu üks fraas, mille kõik 90ndate alguses sündinud poisid ja tüdrukud kahtlemata ära tunnevad: „He was a boy. She was a girl. Can I make it anymore obvious?

PÄEVATOIMETAJA

+372 5199 3733
online@ohtuleht.ee

TELLIMINE JA KOJUKANNE

+372 666 2233
tellimine@ohtulehtkirjastus.ee

REKLAAM JA KUULUTUSED

+372 614 4100
reklaam@ohtulehtkirjastus.ee