Varia

ARVUSTUS: „Ratchet & Clank: Rift Apart“ on ääretult nauditav möll 

Sten Kohlmann, 8. juuni 2021 17:00
Foto: Insomniac Games / PlayStation

„Ratchet and Clank“ seeria esimene osa nägi ilmavalgust 2002. aastal. Toona oli mängukonsooliks PlayStation 2. On veider mõelda, et möödunud on 19 pikka aastat, ent sari ei näita ikka veel märke väsimisest. Nimitegelased seiklevad jätkuvalt mööda kosmost ning ainus, mis muutunud, on seda võimaldavate seadmete võimsus.

11. juunil ilmub PlayStation 5 peal lõbusate 3D-platvormikate seeria 16. osa „Ratchet and Clank: Rift Apart“. Esmapilgul võib tunduda, et mitte miski pole muutunud ja esimese osa poolt paika pandud valem on täpselt samamoodi kirja pandud. Lähemal vaatlemisel saab aga selgeks, et kui ühe korra PS5 peal mängida, on raske sarja eelmiste osade juurde naasta.

„Rift Apart“ annab mängijale kontrollida mitmeid erinevaid värvikaid tegelasi. Osad neist on juba varem tuttavad Ratchet ja Clank, teised astuvad sarjas üles aga alles esimest korda. Neist olulisim naissoost Lombax, kelle nimeks Rivet. Tema kanda jääb ka kõige intrigeerivam osa narratiivist.

Lugu ise on ülimalt turvaline ja ootuspärane. Sellele on raske viltu vaadata, sest peaks ju narratiiv olema hoomatav ka noortemate jaoks. Sestap ei tasu üllatuda, kui süžeeliinid ja üllatused on juba kaugelt nähtavad. Samas ei saa kunagi öelda, et lugu mängijat rumalaks peaks ning südamesse poetakse ka neile, kel juba natukene vanust kogunenud.

Tagatipuks pakub see leevendust neile, kes minule sarnaselt pettusid 2016. aastal PS4-le jõudnud „Ratchet and Clankis“, mis osaliselt „Rift Aparti“ eelloona toimib (teiseks oluliseks koostisosaks on 2013. aasta „Into the Nexus“). Kui toona oli narratiiv liigendlik ning täis loogikaauke, siis uusimas episoodis loksub kõik loomulikult ja arusaadavalt paika.

Loo keskmes on seadeldis, mis lubab kasutajatel erinevate dimensioonide vahel rännata. Kuna aga mitte ükski seiklus ei alga ilma sekeldusteta, saab kõnealuse masina enda kätte kuri Dr. Nefarious. Kurjami eesmärgiks on rännata maailma, kus ta on lõpuks ometi suutnud Ratcheti ja Clanki alistada.

Foto: Insomniac Games / PlayStation

See Nefariousel ka õnnestub, ent selle käigus saab viga terve aegruum ning dimensioonidevaheline lõhestumine paneb ohtu terve universumi. Mõistagi peab nimitegelaste paar doktori plaanid taas nurjama ja endise olukorra taastama. Muidugi on see aga raskem kui esialgu arvata võib ning nii juhtubki, et Clankist saab hoopis Riveti uus partner. Nii ootabki kõik karaktereid ees korralik rännak, mille käigus avastatakse ka enda kohta nii mõndagi uut.

Dimensioonide korrapäratus väljendub ka mängitavuses. Ratcheti ja Riveti puhul taandub see eelkõige tasemete avastamisele. Näiteks tekib siia-sinna väikeseid lõhesid, mille abil saavad peategelased kiirelt pikki vahemaid läbida. Samuti võib ette juhtuda leveleid, kus Ratchet ja Rivet aegruumi muul moel manipuleerida saavad.

Muus osas jääb sari truuks enda juurtele. Kangelaste ette visatakse ohtralt vaenlaseid, neid saab alistada aga äärmiselt mitmekülgse ja huvitava arsenaliga. Protagonistide käepikenduseks võivad olla klassikalised raketiheitjad ja püstolid, või hoopis robot-abilisi sülgav kinnas, end maa sisse puurivaid koeralaadseid kuule tulistav püss või vastaseid suure jääkuubiku sisse külmutav relv. Alternatiivselt võib igaühele haamriga äsada ning jätkuvalt saab ka enda relvi paremaks arendada.

Foto: Insomniac Games / PlayStation

Aeg-ajalt saab mängija astuda Clanki saabastesse. Neil momentidel jääb võitlemine tahaplaanile. Selle asemel tuleb enda peakolu kasutada ning teele jäävaid mõistatusi lahendada. Antud sektsioone on täpselt parajas koguses – piisavalt, et vaheldust tuua ja mitte liiga palju, et tüütuks muutuda.

Kõik mängitavust puudutavad elemendid kasutavad ära PlayStation 5 parimaid omadusi. Hetked, mil pikad vahemaad dimensioonilõhe abil ületatud saavad, tuuakse sinuni konsooli imekiire SSD poolt. DualSense’i pult annab sulle vibratsioonide abil teada, milline on tegelase taldade alla jääv pind, samuti ka missugust relva ta parasjagu käsitleb.

Arsenali puhul on oluline ka päästikule vajutamise tugevus. Nende abil määratakse, mis tüüpi ja/või kui tugevat lasku kasutatakse.

Foto: Insomniac Games / PlayStation

Otse loomulikult võimaldab PlayStation 5 ka kõige ilusamat visuaalset külge, mida sari eal tunda on saanud. Iga planeet, mida me kangelased külastavad, on omanäolised, värvilised ja kirevad, pungil detailidest ning silmatorkavatest elementidest.

Nii vastased kui tasemetesse laialilaotatud kastid on pungil virtuaalsetest mutritest. See tähendab, et pea iga natukese aja tagant demonstreeritakse, kuivõrd palju pisikesi osakesi on Sony uusim mängumasin võimeline ekraanile manada. See on muljet avaldav nii esimesel kui ka viiesaja esimesel korral.

Mängurõõmu pakutakse umbes 10-15 tunni jagu. Raskusastme vaikimisi valik üleliia suurt väljakutset ei valmista, küll aga röövib aega tasemete avastamine. Eelkõige teeb seda üks teose keskpaika jääv suur avatumat laadi planeet, kus kõikide nurgataguste läbikammimisest saab kiirelt sõltuvus. Kõike seda on mõnus teha, sest kaadrisagedus on stabiilne.

Foto: Insomniac Games / PlayStation

Tagatipuks võib tekkida oht, et sujuv mängitavus, tegelaste mõnus kontroll ning erinevate relvade katsetamine osutub niivõrd intrigeerivaks, et asud teisele ringile. Nii juhtus näiteks minuga. Sel juhul tasub arvestada, et mängu imeilusaid vahevideoid vahele jätta ei saa. Õnneks on need niivõrd kvaliteetsed ning fantastiliselt häälnäideldud, et võib antud puuduse puhul silma kinni pigistada.

REKLAAM JA KUULUTUSED

reklaam@ohtulehtkirjastus.ee