Varia

Mängurõõmu täis teekond: kuidas oleme jõudnud juba viienda PlayStationini? 

PlayStation, 11. november 2020 15:23
Foto: PlayStation
Lähiajal jõuab mängufännideni viiendat järjekorranumbrit kandev Sony PlayStationi mängukonsool. Tegu on mitmes mõttes revolutsioonilise seadmega, mis nihutab mängimise piire. Selle taga on aga üle 25 aasta arendustööd ja järkjärgulist kasvamist.

Nii ongi hea mõte praegu tagasi vaadata, kuidas võitles PlayStation endale välja koha mängurite südames.

PlayStation 1 – 1994

Samal teemal

Veidi enne millenniumivahetust nägi Jaapanis ilmavalgust uus konsool, kõige esimene Sony PlayStation, mis jõudis juba 1995. aasta lõpupoole ka Euroopa ja Põhja-Ameerika kodudesse. Sony eesmärk uue konsooli loomisel oli kohe algusest peale kaasata nii mängureid kui ka uusi arendajaid, kes arendaksid platvormile väärt sisu.

Tuli välja, et nii plaan kui ka teostus olid suurepärased. Esimene PlayStation kerkis kohe nagu rakett müügiedetabelite tippu ning tegemist oli esimese videomängusüsteemiga, mida müüdi maailmas üle 100 miljoni ühiku.

PlayStation 1 tarvis arendatud mängude hulk on samuti müstiline – kokku on sellel mängimiseks loodud pea 8000 mängu, mida on müüdud pisut alla miljardi eksemplari.

Foto: Pixabay.com

PlayStation 1 suurest edust räägib näiteks ka see tähelepanuväärne seik, et PlayStationi toonased põhikonkurendid, Nintendo 64 ja Sega Saturn, on tavapubliku jaoks nüüdseks unustuse hõlma vajunud. Jah, mängumuuseumites ja kollektsionääride kogudes on nendel konsoolidel siiani koht, kuid tavamängijatele need eriti huvi ei paku.

PlayStation 1 hakkas pärast ilmumist kohe trende ümber sättima. Sony oli üks peamine mängude füüsilise vormi uuendaja – kui enne PlayStation 1 olid mängud suuresti saadaval kassettidel, siis pärast PlayStation 1 ilmumist hakati eelistama CD-sid. Täpselt nagu Sony seda ka PlayStationis esimesena tegi.

PlayStation 2 – 2000

Üks populaarne konsool ei jää teiseta. PlayStation 2 jõudis fännideni aastatuhande vahetusel ning kujunes seni kõige populaarsemaks Sony konsooliks, kindlustades kompanii koha konsooli- ja mängumaailmas. PlayStation 2-le kuulub ka maailma enim müüdud konsoolisüsteemi tiitel.

Foto: TIINA KÕRTSINI

Kõige olulisemad on ühe mängusüsteemi puhul aga loomulikult mängud. PlayStation 2 peale jõudsid populaarsed teosed, millel on tõsine mõju mängumaailma kujunemisele, näiteks „Grand Theft Auto: San Andreas“ ja „Gran Turismo 3: A-Spec“, mis mõlemad mahuvad ka enim müüdud konsoolimängude esikümnesse. Lisaks said PlayStation 2 peal alguse tuntud mänguseeriad, teiste seas „God of War“, „Jak and Daxter“ ja „Devil May Cry“.

PlayStation 2 puhul oli tähelepanuväärne veel selle pikk iga. Konsooli toodeti 2000. aastast kuni 2013. aastani ja sama kaua toodeti mängusüsteemi tarvis ka uusi mänge. Hooldusteenustega lõpetati Jaapanis aga alles 2018. aastal.

PlayStation 3 – 2006

Kuigi vahepeal oli Sony PlayStation Portable’iga katsetanud ka käes hoitavate konsoolide maailmas, tuli populaarsele PlayStation 2-le valmistada väärikas mantlipärija. Nii nägigi 2006. aastal ilmavalgust kolmas PlayStationi konsool. 
Üks tähelepanuväärsem uuendus oli seejuures PlayStation Network (PSN), mis võimaldas veebi kaudu mugavamalt suhelda ja mängida internetis koos sõpradega. Kuigi ka PlayStation 2 puhul oli veebimängu võimekus olemas, muutus koos mängimine alles PSN-iga PlayStation 3 puhul standardiks.

Teada tasub sedagi, et PlayStation 3 oli esimene Sony konsool ning esimene konsool üldse, mille puhul olid mängud salvestatud tavaliste CD-de või DVD-de asemel Blu-ray ketastele, mis võimaldasid arendajatel teha mahukamaid ja visuaalselt keerukamaid mänge. Tegemist on tänapäevani ühe mahukama kaasaskantava andmekandjaga.

Uued mängud leidsid juba varsti tee uue konsoolini ning PlayStation 3 peale jõudsid tõelised mänguhitid, nagu „Grand Theft Auto IV“, „The Elder Scrolls IV: Oblivion“ ja „Call of Duty 4: Modern Warfare“. Veel ilmusid Sony osalusel valminud eksklusiivmängud, nagu „The Last of Us“, „Uncharted 2“ ja „Uncharted 3“.

PlayStation 4 valmis juba internetiajastu tipus – peaaegu kõigil oli kodus kiire internetiühendus, nutitelefonid olid juba tavapärased ja oldi harjutud sellega, et digitaalne elu käib kõikjal. Ka PlayStation ja Sony pidid sellega kohanema ning nii otsustatigi, et uue seadme keskmes on suhtlus ning integreeritus teiste seadmete, näiteks nutitelefonidega.

Ka mängude hankimine teisenes. Andmekandjatel mänge osteti üha vähem ja mängude ostmine kolis suures osas internetti. See võimaldas luua veelgi mahukamaid mänge, kuna piiranguks oli vaid seadme sisemälu. Nii valmisid ka mahukamad ja täiuslikumad graafikalahendused, näiteks toetab PlayStation 4 HDR10 lahendust, mis võimaldab erinevaid elavaid heledaid ja tumedaid toone. Lisaks jõudsid mängijateni esimesed 4K mängud. Tänapäeval on PlayStation 4 peal olemas mängud, mis võtavad ruumi üle 100 gigabaidi ehk need nõuaksid mitut Blu-ray ketast.

Mahukaid ja maailma muutvaid mänge on PlayStation 4 peal ilmunud palju. „Marvel's Spider-Man“, „Red Dead Redemption 2“, „God of War“, „Ghost of Tsushima“ ja „The Last of Us Part II“ on vaid mõni muljet avaldav mäng pikas nimekirjas.

Foto: Mari Luud

PlayStation 5 – 2020

Nüüd on juba teada, et ka PlayStation 5 on tipptehnoloogiast tulvil ja muudab mängumaailma. Kiirtejälitus (Ray tracing), 8K sisu ja 120-hertsine värskendussagedus on mõni märksõna, mis näitab, kuhu liigub mängumaailm uue PlayStationi tuules.

Ka tehnika, mis end PlayStationi sees peidab, on märkimisväärselt võimsam kui eelmisel põlvkonnal. Näiteks on uuel PlayStationil ülikiire 825-gigabaidine SSD-mälu, mis tähendab, et nüüdsest saab konsoolidesse paigaldatud mängudesse siseneda ja mänge vahetada vaid loetud sekunditega. Lisaks on konsoolil spetsiaalselt selle jaoks disainitud võimekas protsessor ja videokaart.

Ka esimesed mänguhitid on juba välja hüütud: „Gran Turismo 7“, „Marvel's Spider-Man: Miles Morales“ ja „Horizon Forbidden West“ on vaid paar nime mahukas nimekirjas, mis lähiajal mängufännide teleriekraanidele jõuavad. Nüüd on vaja vaid ära oodata, millal jõuab uus superkonsool Eestisse.

REKLAAM JA KUULUTUSED

reklaam@ohtulehtkirjastus.ee